ההבדלים בין מערכת קוד פתוח לקוד סגור

php-יולי פיתוח וקידום אתרים

בשעה טובה החלטתם שאתם צריכים אתר. כבר במהלך חיפוש קל ברשת אתם נתקלים בהמון שאלות: איזה אתר לבנות? עם איזו מערכת ניהול עדיף לנו לעבוד? כזו שאפשר לבנות מאפס לפי הצרכים שלנו, ממש חליפה מותאמת אישית, או מערכת שכבר בנויה ואנחנו משלמים דמי תחזוקה חודשיים?
ואז נשאלת שאלת השאלות- מה כדאי, מערכת קוד פתוח אשר מותאמת למידותינו או מערכת קוד סגור?

במאמר זה ננסה לעשות סדר בסלט הזה וננסה לעזור.

קוד פתוח

לרוב על מנת להקים אתר אינטרנט נדרש אדם המבין בקוד (תיכנות). קוד פתוח הוא קוד אשר מאפשר לכולם לגשת לקוד המקור, ללב המכונה, ולבצע שינויים בקוד (נדרש ידע כמובן לא כולם יכולים לבצע שינויים ומי שלא יודע קוד כדאי שלא ייגע ויעסיק איש מקצוע).
לצורך הדוגמא ניקח את פלטפורמת  וורדפרס שהינה מערכת בקוד פתוח אשר נתמך ע״י גופים גדולים ואין ספור מתכנתים שעוזרים לשמר ולפתח את הקוד, לפתור באגים, להוציא עדכוני גרסאות ועוד.

קוד סגור

הקוד הסגור הוא למעשה ההיפך ממה שכתבנו למעלה. כאשר אנחנו בוחרים במערכת מסוג זה, ניקח למשל את וויקס (WIX), אנחנו לא נוכל לגשת לקוד המקור של האתר ונצטרך לעבוד עם מה שקיים. בוויקס אומנם קיימות אופציות רבות ומגוונות והם משתפרים כל הזמן, אבל זה עדיין לא חליפה מותאמת במיוחד עבורנו ונרגיש שחסר לנו משהו. מה שכן, לא נצטרך להעסיק מתכנת שיטפל לנו באתר.

יתרונות וחסרונות קוד פתוח

יתרונות קוד פתוח
ניתן לבנות אתר מותאם בייחוד עבורנו ועבור העסק שלנו הן ברמת העיצוב והן ברמת הבנייה שלו. גם ממשק הניהול יכול להיות מותאם בייחוד לצרכים של מי שעתיד לתחזק את האתר. לכן מתכנתים לרוב יעדיפו לעבוד בקוד פתוח.

מבחינה עיצובית קיימות אין ספור תבניות ומערכות ניהול כאלה ואחרות שלפעמים מאוד קשה לבחור
כך שבמערכת קוד פתוח אינך מוגבל אף פעם ותוכל לבחור איזה שרק תרצה. וגם לאחר שבחרת והשתמשת בתבנית קיימת אתה עדיין יכול לבצע בה שינויים, למחוק או להוסיף עליה עוד אלמנטים כרצונך.

 במערכות קוד פתוח כמו וורדפרס קיימים אין ספור תוספים שיעזרו לאתר שלך לעוף קדימה בדירוגי ה SEO

פיתוח תוך כדי תנועה זה הקרם דה לקרם, ככל שהעסק גדל כך גם הצרכים משתנים ללא הפסקה מערכת קוד פתוח מאפשרת לך לגדול ביחד איתה שזה יתרון עצום.

חסרונות הקוד הפתוח
אבטחת מידע זהו למעשה החיסרון הכי משמעותי. עבור כל עסק יש צורך לעדכן את הקוד בהתאם לגרסאות שיוצאות כדי לתקן באגים בלב המכונה שלנו. במידה ולא עושים זאת, אנחנו חשופים למתקפות של האקרים. כמובן שבעידן של היום ישנן מספיק דרכים טובות להגן על האתר שלנו דרך שרתי האחסון שלנו. מה גם שאם נשקיע מספיק כסף נוכל לאבטח את האתר שלנו ברמה גבוהה מאוד.

וזה מוביל אותנו לחסרון הנוסף של בניית מערכת בקוד פתוח – עלויות. בניית אתר בקוד פתוח מאפס יכולה לעלות המון כסף. נכון, ניתן לעשות מה שרוצים באתר אך לכל דבר שרוצים יש מחיר. כל פיצ'ר שנרצה להוסיף יעלה לנו תוספת, רכישת רשיונות של תבנית או תוסף כזה או אחר, הטמעת קוד ועוד. לכן רבים יעדיפו לעבוד עם מערכת וורדפרס ודומיה אשר מוזילים משמעותית את העלות החד פעמית היות והיא מגישה לנו מערכת ניהול מובנית וחוסכת בכך את זמן העבודה היקר של המתכנת.

יתרונות וחסרונות הקוד הסגור

במידה והחלטתם לפנות לגוף גדול כמו וויקס תוכלו להנות מאתר לא רע בעלות חודשית קבועה מה שמרגיש כמוזיל משמעותית את עלות בניית האתר. אך אם נסתכל בטווח הרחוק, ונחשב את מה ששילמנו על האתר, נגלה שאפילו שילמנו יותר. וברגע שנרצה לגדול ולפתח ולשדרג ולשפר ולשנות את האתר שלנו, נצטרך לבנות אותו בסופו של דבר מאפס. בסופו של דבר נוציא יותר, גם את ההוצאה החודשית שהוצאנו וגם את העלות על האתר החדש. ויחד עם כל זה, נצטרך להתחיל גם את כל השיווק ובניית הדאטה והטראפיק מחדש היות ולא נוכל לעזוב את המערכת הסגורה עם כל הנתונים שאספנו.

חסרון נוסף הוא שהאתר שלכם לא יקודם כראוי כי מאוד קשה לקדם אתר כאשר אין לך גישה לקוד מקור שלו. לא תוכלו להציף דרישה והמתכנת החיצוני שלך לא יוכל לבנות את זה במערכת. כמו כן, ישנה הגבלה לגבי הנתונים הנשמרים באתר שלך שזה נושא שנרחיב עליו בהזדמנות.

בנוסף לאלה, לא תוכלו לעצב כרצונכם את האתר, תהיו תלויים בתבנית קיימת שתבחרו. אומנם מתוך מגוון רחב של תבניות אך לעיתים נרצה לקחת מתוך תבנית אחת חלק מסויים ולשלב חלק מתוך תבנית אחרת שנראה. ובעצם נהיה תלויים בחברה שהקימה את המערכת והחליטה שאלו העיצובים שהיא מציעה לנו.

לדעתנו זה יכול בהחלט לעזור לכם לקבל איזה שהוא כיוון לאיזה מערכת תעדיפו לפנות לפעמים אנשים כן מתחילים ממערכות סגורות הקיימות בשוק בתשלום חודשי ומשם ממשיכים אחרי שהעסק גודל וזה מרגיש נכון וגם התקציב גדל בהתאם.

בהצלחה

מערכות קוד פתוח נפוצות בשוק

WordPress כל אתר רביעי בעולם בנוי בה והיא פלטפורה מדהימה שמאפשרת לך לגעת בכוכבים
drupal מערכת מכובדת מאוד בעיקר מיועדת לאינדקיסים פורטלים מגזינים וכו
Joomla מערכת ניהול תוכן חכמה מעט מורכבת למשתמש הפשוט הם מנסים לפשט אותה

הרשמו לניוזלטר שלנו

בהרשמתך ובמילוי הטופס הנך מאשר/ת קבלת דיוורים ועדכונים למייל מחברת יולי פיתוח וקידום אתרים.

עוד פוסטים פופלרים

מעוניין בפרטים נוספים?

תרגיש חופשי לכתוב לנו ונגיב לך בהקדם

contact pop up